StocExpo 2024
februari 6, 2024New Post
mei 15, 2024DH Automation Technology helpt Soupy om Nederland te veroveren met ambachtelijke kwaliteit soepen.
‘Als ik mijn bedrijf opnieuw zou starten, zou ik zo weer met DH in zee gaan.’
Het is druk bij Soupy, want er moet vandaag nog meer dan duizend liter pompoensoep gemaakt worden en de Chinese tomatensoep wordt “as we speak” afgevuld. Soupy is een nieuw bedrijf met zo’n 10 werknemers. Dus iedereen telt mee en de tijd die dit interview kost moeten ze straks doorwerken om de dagproductie af te leveren. Toch maken ze tijd voor DH, om te vertellen over hun ervaringen.
Directeur-eigenaar Jan Schipper en teamleider Jan Visser zijn vanaf het begin van Soupy betrokken. Schipper vertelt: “We zijn twee jaar geleden begonnen met het bedrijf”. Dat was een uitdaging op honderd punten, omdat we écht alles vanaf de grond af hebben opgebouwd. DH is partner vanaf het eerste uur en heeft de complete automatisering en aansturing van de soepfabriek gedaan. Dat is voor ons heel belangrijk, zodat we iedere dag kwalitatieve soepen kunnen leveren waarop onze klanten rekenen. Procesmatig moet het van voor tot achter kloppen en geregistreerd zijn. Al die processtappen en recepten liggen vast in de betrouwbare software van DH: batches, recepten, ingrediënten, aansturing van de ketels, kooktijden, afvullen, enzovoort.”
“Onze automatisering heeft vanaf het begin gewerkt. Dankzij betrouwbare aansturing
hebben we een constante kwaliteit ambachtelijke soep kunnen leveren.”
QUOTE: Jan Visser
Aanbeveling
Het eerste contact met DH was op aanbeveling van leverancier GPI, die alle machines en ketels mochten leveren voor de fabriek. Schipper: “De contacten liepen direct vanaf het begin goed. Na afspraken en demo’s, waarbij we ook de mogelijkheden voor de toekomst goed hebben bekeken, zijn we overtuigd geworden dat DH ons kan bieden wat we nodig hebben.” Ook Jan Visser, die in de praktijk verantwoordelijk is voor de automatisering en aansturing, is lovend over de oplossing. “Toen ze lieten zien hoe de fabriek vanuit de software kon worden aangestuurd, vond ik het meteen heel overzichtelijk. Ik snapte het direct en kan goed uit de voeten met de software en aansturing. De bediening in de fabriek doen we vanaf een groot touchscreen.”
Juiste ‘recept’ voor een nieuw soepenmerk
In november 2021 leverde Soupy haar eerste batch af. Schipper: “Inmiddels hebben we veel ervaring en groeien we gestaag. Zo zijn we gestart met 12 verschillende soepen, die terug zijn gebracht naar 8 hardlopers en een wisselende seizoensoep zoals erwtensoep. Inmiddels hebben we een eigen R&D afdeling die de recepten voor ons ontwikkelt en doen we veel smaaktesten met consumenten. Daarna programmeren we het recept in het systeem, zoals het bedacht en bedoeld is. Momenteel werken we met 8 soepprogramma’s en 2 CIP schoonmaakprogramma’s (CIP: Cleaning in Place).”
Productieaansturing
Teamleider Jan Visser is vanaf het begin bij de automatisering van de productie betrokken.
Visser: “We hebben dit echt samen met GPI en DH gedaan en ik ben blij met het betrouwbare systeem. Op kantoor kunnen we een productieorder aanmaken, bijvoorbeeld 1000 liter erwtensoep, die daarna als batch naar de productie wordt gestuurd. Hier komt de receptenlijst met de verschillende onderdelen en stappen beschikbaar. Vanuit het systeem worden de PLC’s aangestuurd. Op een centrale touchscreen in de fabriek geeft de operator de instructies en handelingen door, die als een checklist worden afgewerkt. Op het touchscreen is een visualisatie zichtbaar, met de opstelling en statussen van de verschillende machines in de fabriek.”
“Het hele proces van soep maken is een kunst, vanaf productontwikkeling
tot aan het leveren van constante hoge kwaliteit.
Hierbij is de software van DH Automation een onmisbare schakel.”
QUOTE: Jan Schipper
Dagelijkse praktijk
Het programmeren van de soeprecepten is het domein van Visser: “Regels verwijderen, toevoegen, aanpassen, enzovoort. Het is belangrijk om de recepten goed te programmeren. Soms is het nodig om kleine aanpassingen door te voeren om de soep nog beter te krijgen, maar als het recept eenmaal staat, heeft het weinig onderhoud nodig. Het programmeren van CIP-recepten was een uitdagende klus, om alle prio’s, volgordes en uitzonderingen correct er in te zetten. Omdat het veiligheid betreft en specifieke kennis vraagt, komt dat heel nauw. Maar als ik er niet uitkom, kan ik gelukkig altijd met DH bellen.” Ook Schipper is tevreden over DH. “Als ik nu opnieuw zou starten, zou ik zéker weer met DH in zee gaan.”
Snelle service
Ook bij Soupy is er wel eens service nodig bij een storing. Visser vertelt enthousiast: “DH is écht super! Als een machine niet werkt en we er niet uitkomen, kunnen we rechtstreeks met de juiste DH persoon bellen of appen. Voordat we contact opnemen, doen we eerst altijd een aantal checks om zaken uit te sluiten. Welke storing? Wat is er precies gebeurd? Welke melding? Met deze informatie wordt een storing door DH altijd meteen daadkrachtig opgepakt. We hebben een soort werkomschrijving opgesteld met daarin vaker voorkomende problemen, hoe te resetten, etc.”
Toekomstplannen
Volgens Soupy eigenaar Schipper zijn er een aantal mogelijkheden en wensen om de processen in de toekomst nog verder te verbeteren en vergemakkelijken. “Het werkt nu allemaal goed, maar dit is iets om samen met DH nog eens naar te kijken,” vertelt Schipper. “Wat kunnen we nog verbeteren? Wat vraagt dit van ons qua mensen, aanpassingen en kosten? Als we toe zijn aan uitbreiding nemen we nu samen veel kennis mee voor de volgende lijn!”
Soep over? Geen probleem
Dat het in de soepfabriek heerlijk ruikt, zal niemand verbazen. “Alle soepen die we hier maken zijn vers en gegarandeerd minimaal drie weken houdbaar na verkoop. Dat zijn lekkere ambachtelijke soepen, die goed gevuld zijn.” En of er wel eens soep onverkocht overblijft? Volgens Visser komt dat gelukkig niet zoveel voor. “Maar als we de vraag eens verkeerd hebben ingeschat en er blijft wat over, dan hebben we daar een prachtig doel voor: we doneren aan de regionale voedselbank.” Klasse Soupy!